Årets glasögonbågar - mina egna favoriter

Tänkte att jag skulle visa vad jag själv använder för glasögonbågar just nu. För det mesta blir det faktiskt linser men då och då skärper jag till mig och tar glasögon till jobbet. Den här hösten varvar jag mellan fyra glasögonfavoriter.

Högst upp en cateye-formad Kilsgaard i aluminium. Den har jag haft i minst tre år. Kan inte sluta använda den för den är den skönaste jag haft. Den känns lite väl damig i stilen för mig men det är en snygg modell i just damiga-stilen-facket och den matt svarta ytan är perfekt i färgen till mig. Kilsgaardbågen är styv och stabil, har aldrig behövt justera den, bara det... Till mina -5.0 styrkor har jag valt glas i 1,74 index (det tunnaste). Det blir det bästa när bågen är ganska bred.
Nummer två är en stor Claudia Shiffer by Rodenstock med fräsch åttiotalskänsla. Den har inga sadlar så det är ett mysterium hur den sitter uppe på min näsa, men det gör den. (Och ännu bättre när jag får mitt Nerdwax...) Jag har tätt mellan ögonen så jag ser ut som en liten uggla när jag har dem men de är coolt uggliga, då funkar det. Färgen gillar jag också, en perfekt mellanbrun havanna.
Trean är min senaste, George från Oscar Magnuson ,i matt ljusgul färg. Den har jag satt sadlar på för den satt inte uppe ordentligt på näsan. Nu både känns den bra och sitter bra, men man tappar liiiite av det estetiska, inte riktigt lika snygg som innan. Den här bågen är väldigt flack i fronten så till mina minusglas ser det ut som zero-base (flat base) glasögon brukar göra. Jag trivs bra i den, men ser och känner mig lite mer ordentlig i den än vad jag vill göra... Jag ser galet bra i dem. Har satt in skräddarsydda Varilux 4S progressiva och kontrasten är fantastisk. Det är inte suddigt någonstans i kanterna känns det som, trots att adden är +1,75.
Fyran längst ner är välkända Snok från Vasuma. Perfekt rund för tjejer, inte så bra på män. Jag gissar att det har något med näsans bredd och utformning att göra. En ganska mild och fin guldfärg passar mig och den är också lätt att trivas i. I den här bågen har jag ett enklare progressivglas, Varilux Comfort (världens mest sålda progressivglas) i index 1,67. Den tunnheten funkar bra när bågen är så liten. Progressivfunktionen är bra i de här också, men jag ser inte lika skarpt och det är lite kinkigare hur jag håller huvudet. Måste hålla på och justera lite mer med nacken när jag har dem, men alls inte så det känns jättestörande.
Mitt nästa par får jag efter jul någon gång. Det är ett par runda Lindberg - mer om dem längre fram.
#1 - Småstadsoptikern

Den översta är jättesnygg. Jag kommer att slå till direkt om jag hittar en kattig historia som går om mitt flodhästhuvud.