Ett möte med Kerin Rose i a-morir studios på Manhattan

På Broadway i korset vid 26:e gatan finns a-morir studios med chief designer Kerin Rose. Jag anmäler mig till killen strax innanför entredörren, visar leg, och tar hissen upp. En liten enkel skylt utanför dörren visar att jag kommit rätt. Här är a-morir studios, headquarter of extraordinary eyewear.

Bara att knacka på ...Inte speciellt glittrigt och glamourigt. Än.
 
 Kerin är så gullig, så gullig:) Ser helhärlig ut i sitt knallorangea hår. Hon berättar att när hon startade runt 2008 var det för att hon hjälpte sina kompisar i fashion-business med att fixa spektakulära, handpiffade glasögon för modeplåtningar. Då tog hon bara billiga enkla solglasögon, klistrade på stenar, blommor, kedjor etc tills hon var nöjd. Kvalitén på de första alstren är inte alls i klass med vad märket nu erbjuder. De första bågarna blev väldigt uppskattade. Kompisar och kändisar som plåtats i glasögonen ville ha egna exemplar och snart var produktionen igång.
Alldeles nyligen publicerade nylon en liten video med Kerin i studion. Kolla här >>>
 
Oh så mycket spejsade bågar samlade på ett och samma ställe. Den lilla studion innehåller arbetsbord, glasskåp och en IKEA byrå, allt fullt med bågar, den ena mer glittrande och fantasifull än den andra. Provar runt i mängden och förvånas över hur bra de sitter och att de är helt och fullt bärbara, snyggar till och med upp en medelålders svenska. Här posar Kerin i en båge designad runt 2009, hennes andra år som glasögondesigner. Kedjor har jag sett tidigare på glasögon, men då har den varit fästad i ytterkant. Den här är fäst nära näsan så det ser ut som en sorts näskedja, vilket var inspirationen när hon designade den.
 
A-morirs kunder rör sig inom fashion, art och musik. Hon har designat glasögon till storheter som Beyonce, Rihanna, Lady Gaga, Snoop Dogg och Grace Jones.

Tjusiga tassels hänger ner mot kinderna i den kattiga Jett. Den brukar Lady Gaga synas i.
 
Det är inte lätt att hålla kameran stadig när man skrattar mycket, och sikten är ok men inte mer. Bågarna sitter kanonbra på min lilla näsa, alla jag provar faktiskt. På bilden näst längst ner testar jag Santana. Efter en halvtimmes prat (det går lekande lätt att prata- jag ställer en fråga på stapplig engelska och får långa härliga svar med massa anekdoter. Very New Yorkish :) och provande av bågar är det dags att säga hej då. I min väska finns ett nyinköpt ex av McLaren i guld. Komplett med autentiska skrapmärken. I hissen på väg ner funderar jag på vilken stjärna som repat just de här glasen...
I skrivandes stund har ena kedja lossnat. Var det Rihanna som var lite vårdslös när hon provade? Debbie Harry??  
 
 
 
#1 - Eva

Vilken grej -å vilken tjej!! :)

Svar: <3 <3 <3 Snart ere du å jag :)
eyewhiz

#2 - Småstadsoptikern

Ååå vilket underbart inlägg! Vill gå till Panduro och göra egna!

#3 - Åsa

Du är som gjord för den här typen av bågar :D